A començament de març d’aquest any, l’Equip d’EIDES va proposar una formació per ajudar a donar les claus de lectura del moment de canvi d'època que estem vivint, i per saber interpretar alguns dels reptes que ens arriben des de la societat, la política, l’economia, etc.
El doctor en sociologia, Teo Mellén, professor a la UAB i a ESADE va mirar d’explicar quines eren les claus per entendre l’impacte que ha tingut i té la globalització en les nostres vides. En presentem un resum a continuació.
Introducció a l’anàlisi de la realitat social / Globalització, a càrrec de Teo Mellén.
Actualment estem vivint en un món globalitzat. És un món molt complex. En aquest món globalitzat es pot interactuar amb les mateixes xarxes socials, es pot comprar accions en totes les borses del món per invertir en empreses de qualsevol país. Escoltem els mateixos èxits musicals en qualsevol lloc del planeta. Podem veure les mateixes sèries televisives en tots els països o per Internet, fem servir els mateixos sistemes de comunicació com la telefonia cel·lular o informàtica. Trobem els mateixos centres comercials a tot el món a les mans de pocs, les mateixes botigues de menjar ràpid. Des del nostre PC podem accedir a tota mena d’informació o comprar qualsevol cosa. Però també les mateixes xarxes de narcotràfic, d’explotació de persones, de màfies i desastres de tota mena. El canvi climàtic també afecta a tothom.
En aquest món cada vegada més global s’ha de buscar una nova manera de mirar-lo, preguntar-nos com i des d’on per combatre el conflicte d’identitats a què ens pot portar i buscar recursos per sobreviure. És molt important la informació i la comunicació.
Els àmbits que estructuren la realitat: Una aproximació metodològica.
Hi ha actualment un acord bastant unànime entre els científics socials a senyalar tres grans àmbits que estructuren la realitat actual: l’àmbit tecnoeconòmic, l’àmbit sociopolític i l’àmbit cultural. Cada un segueix els seus propis canvis, el seu propi ritme i senyala un model de conducta peculiar. Són estructures diferents però que poden interactuar entre elles, encara que també poden experimentar tensions.
Requeriments per una mirada comprensiva de l'entrorn.
Una visió comprensiva de l’entorn requereix una visió estàtica dels trets de cada àmbit en un període històric concret. Una visió dinàmica per descobrir-ne la interdependència que ens farà comprendre el dinamisme i les tensions que experimenten les grans transformacions socials del present i de processos de canvi que regeixen les nostres vides. Vol dir que hem de ser capaços de:
1- Reconèixer els diversos àmbits que integren la realitat.
2- Conèixer les diferents lògiques que regeixen cadascun d’aquests àmbits.
3- Detectar en cada àmbit quins són els factors clau que activen el procés de canvi.
4- Entreveure quins efectes poden provocar en el seu àmbit i en els altres.
La globalització cultural pot provocar conflicte d’identitats. Poden ser per motius religiosos, de poder, culturals, econòmics, ideològics, per sistema polític (capitalisme, democràcia). En el segle passat, els conflictes eren de caire polític, ideològic, final de la guerra freda, caiguda de la URSS.
Entre els nous conflictes globals hi ha les pretensions universalistes d’Occident enfront de l’Islam i Xina amb xoc de civilitzacions inclòs. En l’àmbit local, aquests conflictes culturals no porten la pau sinó problemes (islam-cristianisme). Civilització és identitat cultural i cal el reconeixement de l’altre.
Conclusions.
La globalització suposa entendre un món complex. Per analitzar la globalització cal fer-ho amb un model d’anàlisi multidimensional. Les tensions globals d’identitat responen a raons de caràcter multidimensional.
Parròquia Sant Ignasi de Loiola de Lleida
Plaça Espanya 4, 25002 LLEIDA
973 271099
Web propietat de la Parròquia Sant Ignasi de Lleida © Tots els drets reservats
Avís legal